Głaz Kazimierz
Kazimierz Głaz ur. w 1931 roku w Borkach Nizińskich. W latach 1950-56 studiował na Wydziale Ceramiki i Szkła PWSSP we Wrocławiu. Dyplom z malarstwa monumentalnego uzyskał w pracowni prof. Stanisława Dawskiego. Od 1969 roku mieszka i pracuje w Kanadzie.
Kazimierz Głaz porusza się w obszarze malarstwa, grafiki, rysunku, jest autorem tekstów o sztuce i prozy literackiej. Członek Grupy Wrocławskiej (1962-76 znanej od 1967 Szkoła Wrocławska). Autor „Manifestu sensybilistycznego”, założyciel Niezależnej Szopki Sensybilistycznej. W 1965 roku na Ogólnopolskiej Wystawie Młodego Malarstwa w Sopocie otrzymał jedną z głównych nagród oraz roczne stypendium twórcze Ministra Kultury i Sztuki, zaś na IV Międzynarodowym Biennale w Paryżu na wniosek Marca Chagalla otrzymał nagrodę Erasmus Prize z Holandii na pobyt i pracę twórczą we Francji. W 1969 roku zorganizował Toronto Center for Contemporary Art. Współzałożyciel Community Art Collections; w 1985 roku wydał książkę Gombrowicz w Vence, relacjonującą historię spotkania z wybitnym pisarzem. Artysta od czasu pobytu w Rosji w 1962 roku inspiruje się ikonami bizantyńskimi. Następstwem podróży było stworzenie obrazów z serii Impresje Moskiewskie, zaprezentowanych na Ogólnopolskiej Wystawie Młodego Malarstwa w Sopocie w 1965 roku. Od tego czasu w jego działalności nieustannie pojawia się „motyw starocerkiewny”, który z czasem uległ uproszczeniu – artysta zredukował formę do minimalistycznych przedstawień, w których napięcie rozgrywa się pomiędzy geometryczną figurą a kolorem. Kolejne grafiki następują po sobie według logiki matematycznej, w kinetycznym układzie. Artysta odrzucił bogatą warstwę wizualną ikon, jednocześnie przejmując z nich mistykę światła i formy, poszukując absolutu w ich wzajemnych relacjach. Prace Głaza pozbawione są narracji, przy jednoczesnej silnej aurze tajemnicy i kontemplacji. Kolory użyte w pracy – nasycona czerwień, żółty, niebieski – również nawiązują do malarstwa cerkiewnego. U podstaw twórczości autora leży przekonanie o tym, że sztuka musi być oparta na elementach duchowych, a powinna być wyrażona za pomocą bardzo osobistego i współczesnego języka. To założenie, które otrzymało pełną formę w trakcie definiowania prawideł sensybilizmu, towarzyszy przez całą drogę twórczą artysty. Po połowie lat siedemdziesiątych Głaz powrócił do malarstwa, realizując serię Istota rzeczy, nawiązującą do wcześniejszych Impresji moskiewskich.
Alicja Klimczak