Jarodzki Paweł

Jarodzki Paweł

Paweł Jarodzki ur. w 1958 roku we Wrocławiu. W 1984 roku ukończył wrocławską PWSSP. Pracę dyplomową z malarstwa i grafiki obronił w pracowni Konrada Jarodzkiego i Leszka Kaćmy. Obecnie mieszka i pracuje we Wrocławiu.

Malarz, grafik, rysownik, autor komiksów, scenografii, tekstów i działań performatywnych. Prowadzi pracownię multimedialną w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Od 1993 roku jest kuratorem programu BWA Wrocław. Jeszcze na studiach (w 1981 roku) wspólnie z przyjaciółmi z pracowni 314 założył artystyczną grupę Luxus, zaliczaną do najważniejszych zjawisk polskiej sztuki przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Wspólnie z grupą wydawał art zin „Luxus”, zrealizował kilkadziesiąt wystaw w Polsce i na świecie oraz uczestniczył w głośnych przełomowych wystawach dekady lat osiemdziesiątych i wczesnych lat dziewięćdziesiątych, m.in. Ekspresja lat 80. (Sopot 1985), Co słychać?(Zakłady Norblina 1987), Epitafium i siedem przestrzeni (Zachęta, 1991). Najintensywniejszy okres działalności Luxusu zamknęły monumentalne wystawy Miłość to nie wszystko (Sopot 1993), Make Love or War (Kraków 1994) i Róża mózgów (Wrocław 1995). Równolegle do działań grupowych artysta wystawiał swoje prace indywidualnie. Były to głównie obrazy, w których gest malarski łączył się z multiplikacją poprzez wprowadzenie wizualnych cytatów i użycie technik szablonowych. Za podłoże służyły płótno, karton, ale również przypadkowe przedmioty. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych twórca coraz częściej realizował projekty solowe, komentujące zmiany zachodzące w przestrzeni społecznej epoki transformacji, z których najbardziej znane są: wystawa wcześniejszych, głównie szablonowych obrazów Dlaczego nie zostałem dobrym malarzem, odpowiedź na gest Josepha Beuysa Polentransport – złota armia krasnali ogrodowych podkreślająca symboliczną i ekonomiczną nierówność pomiędzy Polską i Niemcami (Galeria Zderzak, Kraków, 1998), billboard dla Galerii Zewnętrznej AMS Kto nie kupuje, ten nie je (2000), akcja emisji własnych banknotów Sztuka.

Twórca uczestniczył w wystawach Neuropa INC. Sztuka wobec korporacyjnego przejmowania miejsc publicznej ekspresji (w Polsce) (2003) i Malarstwo polskie XXI w., a jego praca In Art We Trust / Tylko sztuka cię nie oszuka stała się ikoną tej wystawy (Zachęta, Warszawa, 2006/2007). W 2009 roku w warszawskiej Zachęcie odbyła się retrospektywa artysty pt. Najlepsze, na której zaprezentowane zostały również szablony znajdujące się w zbiorach DTZSP.

Anna Mituś