Smoleński Konrad
Konrad Smoleński ur. w 1977 roku w Kaliszu. Mieszka i pracuje w Warszawie oraz w Bern, w Szwajcarii. W latach 1998-2002 studiował fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, dyplom z dziedziny intermediów obronił w pracowni prof. Izabelli Gustowskiej. W latach 2002-2008 był na swej macierzystej uczelni asystentem w pracowni AudioSfery, a także wykładowcą podstaw video.
Współpracuje z warszawską Galerią LETO. Jego działania charakteryzują się dużą intesywnością przekazu, często dzięki wykorzystaniu eksperymentów audiowizualnych. Opierają się one na „doświadczaniu medium, eksploracji jego możliwości oraz wpływu na odbiór”. Sztuka Smoleńskiego jest niezwykle różnorodna. Charakterystyczne w niej są: muzyka, dźwięk audio oraz możliwości ich oddziaływania na widza. Także tworzone przez artystę instrumenty-instalacje, ogień i wybuchy (np. fajerwerki), praktyka D.I.Y. („do it yourself” lub „zrób to sam”), jak również wyszukane poczucie humoru. Jego działania przypominają czasem tzw. wybryk, w przypadku którego widzowie są w stanie mieć styczność jedynie z jego efektem końcowym. Jest on pewną formą eksperymentu, w którym istotne staje się to, co przypadkowe oraz nieprzewidywalne. Nieobce Smoleńskiemu jest również posługiwanie się metaforą oraz świadome operowanie warstwą znaczeniową.
W 2013 roku reprezentował Polskę na 55. Biennale Sztuki w Wenecji pracą Everything Was Forever, Until IT Was No More, której kuratorami byli Daniel Muzyczuk oraz Agnieszka Pindera. Była to wieloelementowa instalacja audio mająca budzić skojarzenia z futurystycznym światem zdominowanym przez maszyny. Wielkie, połączone ze sobą głośniki wypełniły szczelnie ciasną przestrzeń polskiego pawilonu. Widzowie mogli nieomal cieleśnie odczuć pracę tej konstrukcji poprzez mikrodrgania powietrza wywołane odpowiednio dobranym dźwiękiem. Praca ma wywoływać poczucie lęku, niepokoju, dyskomfortu i napięcia. Porusza problem akumulacji, a przede wszystkim podporządkowania człowieka wiedzy, problem nadmiaru oraz braku informacji, a także zawieszenia biegu historii.
Michał Arkadiusz Krakowiak
Wybrane wystawy indywidualne:
2009 - "Chunks", Galeria Leto, Warszawa; "Sprzedam połowę bliźniaka", Galeria Miejska "Arsenał", Poznań (z Normanem Leto); "Watch It", Art Agenda Nova, Kraków; "Złe Ukryte Czarne", Galeria Stereo, Poznań
2010 - "Kolonie 1", Rondo Sztuki, Katowice (z Józefem Robakowskim)
2012 - "WŁĄCZONE/IT'S ON", Galeria Leto, Warszawa
2012 - "The End of Radio", Pinchuk Art Center, Kijów
2012 - "Pleśń", Muzeum Fryderyka Chopina, Warszawa
2013 - „S.T.R.H.”, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk; „Everything Was Forever, Until It Was No More”, Pawilon Polski na 55. Biennale w Wenecji
2014 - „One Mind in a Million Heads”, Volkspaleis, Den Haag; „Everything Was Forever, Until It Was No More - Próba czasu”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa; „Split”, West, Den Haag; „Everything Was Forever Until It Was No More - Time Test”, CentrePasquArt, Biel; „Void. If the Universe Is Expanding, Are We Drifting Apart Too?”, Kunsthalle Winterthur.
Wybrane wystawy zbiorowe:
2005 - "Horyzont zdarzeń", Stara Rzeźnia, Poznań
2007 - "Penerstwo", PGR Art, Gdańsk; "Penerstwo", Miejskie Centrum Kultury, Słupsk
2008 - "Strike Back. Sztuka wobec zmian klimatu", Poznań; "Asian Gates", Kunsthalle Faust, Hannover; "Voyage sentimental", Muzeum Narodowe, Poznań; "Brzuch", Galeria Słodownia, Stary Browar, Poznań; "Maszyny pożądające", Zona Sztuki Aktualnej, Łódź
2009 - "Serce to samotny myśliwy", Gare Saint-Sauveur, Lille; "About a Boy / Był sobie chłopiec", Galeria Leto, Warszawa; "Tribute to Edward Krasiński", Bęc Zmiana, Warszawa; "Difference Beyond Difference", Art Stations Foundation, Poznań
2010 - "Wzlot białego Cygana", Galeria Miejska "Arsenał", Poznań; "Podróż wokół czaszki", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Letni nieletni", Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa; "Beyond Mediations", Mediations Biennale, Centrum Kultury Zamek i Muzeum Narodowe, Poznań; "Träume finden in der Vergangenheit statt", Kunstmuseum Dieselkraftwerk, Cottbus; "Re:wizje", Warszawa
2011 - "Mir", Galeria Arsenał, Białystok; "Kłusownicy", Galeria Miejska "Arsenał", Poznań; "River", Elephant Art Space, Los Angeles; "Sound Bombing", Art Boom Festival, Kraków; "Sound Bombing II", Festiwal Otwarte Miasto, Lublin; "Daj głos", Zona Sztuki Aktualnej, Szczecin; "Spojrzenia", Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa; "Nie wiedzą dlaczego, ale robią to", waterside contemporary, Londyn
2012 - "GRADIENT", Cleopatra's, Berlin; "The end of radio", Galeria Manhattan, Łódź; "Szanuj Papier", Piktogram / BLA, Warszawa; "Coming soon", Temporary Gallery Cologne; "Intense Proximity", La Triennale Paris, Palais de Tokyo, Paris; "SKONTRUM Ewolucje", Królikarnia - Muzeum Rzeźby, Warszawa; "In the shadow of the sun", Bel Etage, Berlin; "Was ist ist ..!!", Manifesta 9, Genk; "HULS", Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
2013 - „BĘDZIE SIĘ DZIEŁO!”, Bunkier Sztuki, Kraków; „Plum Pudding Peanut Island”, Elephant, Los Angeles; „The Poet, Blinded by the Sun”, Elephant, Los Angeles; „Degrees of Freedom”, JEMP – ICA, London; „Tribute to Errors and Leftovers”, Performa 13, New York; Learning from Warsaw, Kunstverein, Zürich; „Limited Dictionary”, Trinosophes, Detroit; „BRITISH BRITISH POLISH POLISH”, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; „Punkt bez JA”, Galeria Arsenał, Białystok; „CKTV”, Brooklyn Academy of Music, Nowy Jork; „Twisted Entities”, Museum Morsbroich, Leverkusen; „THE ARTISTS”, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
2014 - „Pokaz o wdzięcznym tytule”, Galeria Leto, Warszawa; „ORKEST!, NETWERK”, Aalst; „People Are Strange”, BWA, Olsztyn; „Oksymoron normalności”, Galeria Arsenał, Białystok; „RO/ZŁACZENIA”, Kuad Gallery, Stambuł, „Długość cugli wyznacza średnicę areny”, Galeria Sztuki Współczesnej, Opole; „Primary Images”, ArtBrussels 2014, Bruksela; „Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku”, Muzeum Sztuki - ms2, Łódź; „Co widać. Polska sztuka dzisiaj”, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa; „BOOSTER. Art Sound Machine”, Musuem MARTa, Herford
2015 - „Milczenie dźwięków”, BWA Jelenia Góra; „Sound Noir”, NAK. Neuer Aachener Kunstverein, Aachen; „Przestrajanie. Leszek Knaflewski i Audiosfera”, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; „FABRIK FEST”, Kulturfabrik Burgdorf; „Zbiory wspólne”, Galeria Arsenał, Białystok; KRAAK Festival 2015, Aalst; „Un Tune”, CTM Festival, Berlin.
Dzieła artysty
- 2009
- GUARD
- Smoleński Konrad