Krzemińska-Baluch Marzena
Marzena Krzemińska-Baluch (ur. 1980) – polska artystka zajmująca się szkłem artystycznym. W 2006 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu (dyplom u Małgorzaty Dajewskiej). Pracuje na macierzystej uczelni w pracowni szkła artystycznego.
Artystka regularnie uczestniczy w międzynarodowych plenerach, konkursach i warsztatach związanych ze szkłem, a także rezydencjach artystycznych, m.in. North Land Creative Glass Centre w Lybster (Szkocja, 2014 oraz 2015), oraz wizytach studyjnych, np. na Ball State University School of Art w Muncie (Stany Zjednoczone, 2015). Jako punkt zwrotny w swojej twórczości wskazuje zetknięcie z ruchem American studio glass movement, który poznała podczas stypendium artystycznego w Pilchuck Glass School w Stanwood (Stany Zjednoczone, 2011) i któremu poświęciła swoją pracę doktorską, obronioną w 2018 roku.
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2009) oraz Marszałka Województwa Dolnośląskiego (2011), laureatka konkursu European Glass Context (Bornholm, Dania, 2016) oraz konkursu na projekt nagrody towarzyszącej 95-leciu ZAIKS-u w Warszawie (nagroda główna, 2013). Otrzymała również m.in. drugie miejsce w Toyama International Glass Exhibition (Japonia, 2018).
Wybrane wystawy indywidualne: „Ucieczka po chwile samotności” w SiC! BWA Wrocław (2018) oraz „The Stijl / The Style” w Aventurijn Glass Gallery w Epe (Holandia, 2017). Wybrane wystawy zbiorowe: „Virum Balticum / New stories” w Meno Parkas Gallery w Kownie (Litwa, 2017), „Emerge / Evolve” w Pittsburgh Glass Centre (Stany Zjednoczone, 2016), „Obszary sensualne” w Arsenale, Oddziale Muzeum Miejskiego Wrocławia (2016), „Trzy wymiary” w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2013).
Początkowo artystka tworzyła kompozycje łączące szkło artystyczne i grafikę warsztatową. Obecnie eksperymentuje z formą i fakturą, np. przez gięcie szklanych tafli. „Jej prace, wykonywane z nieprzeziernego materiału, zwykle utrzymanego w wąskiej gamie różnych odmian bieli, szarości i czerni, wydają się sprężyste i ustępliwe. Sztywność zastygłego tworzywa łudzi rozlewnością. Jakby było elastyczną substancją, przypominającą tkaninę, którą można układać w fałdy, marszczyć, wygładzać, upinać jak suknię lub szal” – pisała Monika Braun w publikacji CiSz. 70 lat obecności Ceramiki i Szkła na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Teraźniejszość (Wrocław 2020).
Prace Krzemińskiej-Baluch należą m.in. do kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze, Glasmuseum Alter Hof Herding w Coesfeld-Lette (Niemcy) oraz Museum Jan van der Togt w Amstelveen (Holandia). W zbiorach Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych znajdują się obiekty Harbour oraz Between.
Karolina Dzimira-Zarzycka