Ocean Boulevard
film wideo HD, kolor, dźwięk, 28 min 35 s;
montaż HDV: Robert Okla; ed. 2/5
nr inw. DTZSP/313; zakup 2008
Konsekwentną kontynuacją badań nad opresyjnym charakterem każdej władzy, indywidualną egzystencją reprezentowaną przez ludzkie ciało, zapisami pamięci w procesach historycznych, konfrontacjami ładu i chaosu w przestrzeni są prace wideo powstałe w trakcie pobytu studyjnego Klamana na Florida Atlantic University w USA. Dociekania te, w duchu filozofii Michaela Foucaulta, bardzo bliskiej Klamanowi, to spojrzenie Obcego na Amerykę jako spełnionej w hiperskali oświeceniowej utopii. Ocean blvd pokazuje przestrzeń niewyobrażalnej reprezentacji luksusu, kompletnie odhumanizowaną, „nadobecną” strukturę stworzoną z powielających się bez końca i całkowicie pozbawionych indywidualnych treści form. W Blow Up #1 Klaman wprowadza w porządek typowego amerykańskiego kampusu leżące ciała, które zaburzają całkowicie sterylny porządek otoczenia, z założenia nietolerującego ludzkiej obecności, nieprzewidzianej schematem użytkowania przestrzeni. Blow Up #2 powstało w opuszczonych, zdewastowanych biurach Stoczni Gdańskiej. Kamera rejestruje ogląd osoby idącej przez pomieszczenia, w kadrze pojawiają się kolejne leżące, nienaturalnie powykrzywiane ciała. Nagle jeden z leżących podnosi się i ucieka, za nim następni. Ten wyabstrahowany wycinek opowieści, choć pozbawiony kontekstu, wymusza na widzu odnalezienie w nim już oswojonych znaczeń, dodanie początku i zakończenia, wpisanie w istniejące ciągi historycznych wydarzeń. W 2010 roku odbyła się w Instytucie Sztuki Wyspa indywidualna wystawa Klamana Rzeczy Polityczne, która wraz z towarzyszącą jej publikacją pokazuje, jak różnorodne strategie artystyczne podejmowane przez tego twórcę na przestrzeni ćwierćwiecza układają się w integralne, niezwykle konsekwentne ideowo, wciąż ewoluujące universum.
Marta Kubik