Plakaty „Kulturalne"

Plakaty „Kulturalne

plakat; farba drukarska, papier; druk cyfrowy; 100 x 70 cm każdy
DTZSP/689/1-16, zakup 2014

Plakaty „Kulturalne” to cykl 16 plakatów Marka Rybickiego (wym. 100 x 70 cm każdy, druk cyfrowy na papierze). Wszystkie plakaty łączy zasada kompozycyjna - zwrot wertykalny, postać (bądź postaci) ludzka o uproszczonych kształtach, często wygięta w nienaturalnej pozie, umieszczona w środku plakatu, wokół niej liczne mniejsze elementy. Rysunek jest wykonany czarną kreską o konturowym charakterze. Każda praca posiada też napis - znajdują się one w górnej części plakatu bądź na górze i na dole. 

Plakat pierwszy (o żółtej tonacji kolorystycznej z elementami błękitu) przedstawia mężczyznę klęczącego na lodówce Polar, który trzyma w rękach butelkę i tasak. Dookoła niego oraz ich miniatury, m.in. płonący budynek, telewizor, pies, radiowóz policyjny. Na górze pracy znajduje się napis: „JAKO RODZINA JESTEŚMY WSZYSCY / KRYMINALNI”.

Plakat drugi (o szarej tonacji kolorystycznej z różową plamą barwną pośrodku) przedstawia mężczyznę kserującego swoje własne genitalia. Jego twarz, nogi, ręce i genitalia są koloru różowego. Wokół niego znajdują się m.in. kartki z wykonanymi odbitkami, miniatury billboardów z umieszczonymi na nich odbitkami, plamy tuszu. Na górze pracy znajduje się napis: „NAUCZANIE SIĘ PODSTAW / KSERO”.

Plakat trzeci (całkowicie czarno-biały) przedstawia mężczyznę pochylonego nad wózkiem pełnym książek. Za nim znajduje się inny, mniejszy,  mężczyzna, też z wózkiem. Obok nich widać miniaturki budynków z napisami: „MAKULATURA” i „BIBLIOTEKA”, zaś dookoła nich umieszczono, m.in., miniaturki psów oraz jeszcze jednej postaci. Na górze pracy znajduje się napis: „IDĄ WYPOŻYCZYĆ WŁAŚNIE NAJNOWSZĄ KSIĄŻKĘ / LEŚMIANA”.

Plakat czwarty (w tonacji szarości wraz z elementami różu, żółcieni, pomarańczy i błękitu) przedstawia mężczyznę pochylonego w biegu z przedmiotem, który przypomina saperski wykrywacz metalu. Dookoła niego umieszczono, m. in.,  miniaturki psich odchodów, budynków oraz samochodów Na górze pracy znajduje się napis: „MIASTO / WIELKIE  / POLE MINOWE”.

Plakat piąty (w błękitnej tonacji wraz z czarnymi elementami) przedstawia mężczyznę siedzącego na ławce (z papierosem i butelką w rękach), który jest uderzany przez stojącą obok kobietę. Dookoła nich znajdują się, m.in., szczekający pies, butelka z wylewającym się płynem, miniaturki gazety, rolki filmowej oraz obrazu. Na górze pracy umieszczono napis: „NIENAWIDZĘ CIĘ / GDYŻ JESTEŚ PROSTY PŁYTKI / NIE INTERESUJESZ SIĘ: OBRAZAMI / CZASOPISMAMI / KINEM”.

Plakat szósty (w całości czarno-biały) przedstawia mężczyznę siedzącego na taborecie i piszącego na klawiaturze laptopa. Pod jego nogami leżą gazety oraz przewrócona butelka z wyciekającym płynem. Biały kontur, który znajduje się nad postacią mężczyzny w swoim zarysie przypomina uproszczony schemat rysunkowy domu. Na górze pracy znajduje się napis: „PATRZĘ MU / W SAME CENTRUM OCZU”.    

Plakat siódmy (różowa i czarna tonacja kolorystyczna) przedstawia 16 postaci ludzkich, różnych rozmiarów, umieszczonych w rzędach. Postaci te pchają wózki dziecięce bądź trzymają dzieci za ręce. Część z nich jest przekrzywiona względem własnej osi. Na górze pracy znajduje się napis: „PRODUKCJA / LEWYCH DZIECI POZAMAŁŻEŃSKICH”.

Plakat ósmy (szare niejednolite tło oraz elementy w kolorach takich jak: czarny, biały, niebieski i czerwony) przedstawia mężczyznę w czerwonej koszulce oraz z książką w jednej ręce i wzniesionym kijem bejzbolowym w drugiej. Obok niego znajdują się miniaturki innych postaci o podobnym układzie, które trzymają noże bądź kastety lub kije bejzbolowe, czy też flagę polski lub książkę. Na górze pracy znajduje się napis: „CHŁOPCY / ROMANTYCZNI // LECZ RÓWNOCZEŚNIE / TWARDZI I MROCZNI”.

Plakat dziewiąty (jasnoturkusowa tonacja kolorystyczna wraz z czarnymi, czerwonymi i białymi elementami) przedstawia zdeformowany radiowóz policyjny, za którego kierownicą siedzi kościotrup w stroju policjanta). Jest on otoczony, m.in.,  miniaturkami budynków, z niektórych z nich dobywa się ogień, oraz ludzi. Na górze pracy znajduje się napis: „SAMOCHÓD MARKI POLICJA / OBWOŹNY HANDEL // SĄDEM OSTATECZNYM”.

Plakat dziesiąty (szaro-czarna tonacja kolorystyczna z elementami żółcieni, czerwieni i błękitów) przedstawia mężczyznę w samochodzie typu kabriolet, który najechał na kobietę (spod pojazdu wystają jej nogi). Dookoła nich znajdują się, m. in., miniaturki postaci, samochodów, kończyn oraz plama krwi. Na górze pracy znajduje się napis: „WJECHAŁ SAMOCHODEM W ARLETĘ / Z POCZUCIA ZEMSTY”.

Plakat jedenasty (białe tło z wyrazistymi elementami w żółcieniach i czerni) przedstawia mężczyznę, który czytając książkę i paląc papierosa, prowadzi rower. Wolumen jego postaci, przedstawiony konturowo, został umieszczony na tle żółtego okręgu. Na dole pracy znajduje się napis: „WYGLĄDA JAK KTOŚ KOMU MA ZARAZ / ZOSTAĆ SPUSZCZONY / WPIERDOL”.   

Plakat dwunasty (szaro-biała tonacja kolorystyczna z elementami różu i czerni) przedstawia widzianą z profilu siedzącą postać o cechach męskich (broda, typ szczęki) oraz kobiecych (figura, różowy ubiór). Postać trzyma w ręku mikrofon, zaś jako całość została umieszczona na tle szarego okręgu. Pracy towarzyszą dwa napisy. U góry: „ŁADNA / JEST / ŚREDNIO”. Na dole: „CHOĆ / EWENTUALNIE / MOŻE / BYĆ”.

Plakat trzynasty (czarno-biała tonacja kolorystyczna wraz z elementami żółcieni i różu) przedstawia idącego z teczką w ręku mężczyznę w garniturze. Dookoła niego znajdują się, m. in., miniaturki budynków, postaci ludzkich, psów i samochodów. Na górze pracy umieszczono napis: „WYGLĄDA NA RACZEJ / NIENORMALNEGO / JAKBY CAŁKOWICIE NIE Z TEGO OSIEDLA BYŁ”.

Plakat czternasty (czarno-biała tonacja kolorystyczna z elementami żółcieni, czerwieni i błękitu) przedstawia widzianego od tyłu mężczyznę w żółtej koszulce z napisem „LEWANDOWSKI / 9 / DORTMUND”, który kopie miniaturkę znajdującego się obok niego budynku. Dookoła niego znajdują się, m. in., miniaturki innych budowli, postaci oraz samochodów.  Na górze pracy umieszczono napis: „WYJADĘ STĄD GDZIE INDZIEJ / DO LEPSZYCH PAŃSTW”.

Plakat piętnasty (żółto-czarna tonacja kolorystyczna z elementami bieli i różu) przedstawia mężczyznę w czarnym ubraniu, który trzyma w ręku niewielką flagę amerykańską. Postać ta, wraz z tłem, czyli zarysem wielkomiejskich zabudowań, została umieszczona w czarnej ramce. Jest ona nałożona na żółte tło. na górze pracy umieszczono napis: „ZAPALAM PAPIEROSA / TO MÓJ WYRAZ OPORU / PRZECIWKO / ZACHODOWI / AMERYKAŃSKIM DIETOM / OPERACJOM PLASTYCZNYM / AMERYKAŃSKIM ZŁODZIEJOM”.

Plakat szesnasty (zielona tonacja kolorystyczna oraz czarne, szare, żółte i różowe elementy) przedstawia kobietę, w szarych spodniach i żółtej koszulce, która zakopuje umieszczone w ziemi produkty spożywcze. Dookoła niej znajdują się, m.in., miniaturki grobów, zwierząt, kaplicy cmentarnej oraz konduktu pogrzebowego. Pracy towarzyszą dwa napisy. Na górze: „ONA JEST NA / DIECIE”. Na dole: „NIE JE NIC GDYŻ SŁYSZAŁA ŻE TAK JEST NAJLEPIEJ”.      

Teksty umieszczone na Plakatach „Kulturalnych” pochodzą z książki Doroty Masłowskiej Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną lub są nią inspirowane.

Jakub Zarzycki