Świniodomy, z cyklu Kapsuły
19 x 12,7 x 27,7 cm; nieznane
obiekt; rura PCV, akryl, lupy, oświetlenie LED, tektura, kawałki gałęzi, plastikowe figurki
nr inw. DTZSP/763, zakup 2016
Cykl Kapsuły powstał w 2014 roku. Są to miniaturowe obiekty, zamknięte w szklanych przestrzeniach „lunetach”, do których można zaglądnąć. Ich wnętrze zostało skonstruowane z przypadkowo znalezionych przedmiotów, które budują sceny, czy raczej mikroświaty. Artysta połączył znaleziska w grupy, stworzył różne konteksty wydobywając – poprzez wybór, umiejscowienie i oświetlenie – nowe znaczenia z artefaktów, umiejscowił je następnie w alternatywnej (względem pierwotnej) rzeczywistości. Ów stworzony świat jest przestrzenią surrealną. Stop-klatki, zatrzymane kadry filmowe, fotografie, żywe obrazy, teatralne sceny mogą jednak być oglądane tylko z jednej perspektywy. Widz ma więc narzucony punkt widzenia, może pełnić funkcję naukowca pochylającego się ze szkłem powiększającym nad obcym dla niego mikroświatem. Nie istnieje żadna linia narracyjna łącząca poszczególne sceny. Każdorazowo tworzona jest nowa rzeczywistość za pomocą wzajemnych relacji poszczególnych elementów kompozycji, niekiedy skontrastowanych ze sobą strukturalnie.
Bibliografia:
Ciała a rzeczy, katalog wystawy, Galeria Miejska we Wrocławiu, 2015
https://rewizje.wordpress.com/2014/07/31/pochodnie-w-kapsulach-milosz-flis/
Alicja Dobrzaniecka