Stadium reliktowe – Confiteor, z cyklu Relikty dolnośląskie
obraz; olej, płótno; 140,3 x 100 x 2 cm
nr inw. DTZSP/789; zakup 2017
Kamil Moskowczenko od 2011 roku tworzy malarski cykl Relikty dolnośląskie, powtarzając w swoich pracach charakterystyczny motyw – zarys rozłożonego płasko ornatu (szaty liturgicznej), z łukowatym wycięciem na głowę, ukośnie zarysowanymi ramionami i owalnym zamknięciem dołu. Obraz olejny Stadium reliktowe – Confiteor powstał w 2014 roku. Płótno pokrywa nieregularny, pionowy wzór, na którym delikatnie zaznaczono zarys „ornatu” – usytuowany symetrycznie na osi środowej i wypełniający niemal całe pole obrazowe. Pionowy deseń przypomina zwielokrotnione ślady wody lub płynne zacieki. W stonowanej kolorystyce dominuje błękit, morska zieleń i szarawy odcień niebieskiego.
„Grzyby są też przyczyną rozpadu szat liturgicznych w niemal opuszczonym kościele w Lesicy, one stały się pretekstem do namalowania obrazów Relikty dolnośląskie, w których przestrzeń pojęć i przedmiotów sakralnych jest degradowana siłą zapomnienia tak samo jak manufaktury i pałace”– wyjaśnił artysta w autorskim komentarzu. Podobną tematykę Moskowczenko podejmuje od 2011 roku w ramach projektu artystyczno-badawczego Silesium, tworzonego przez wrocławskich artystów związanych z Akademią Sztuk Pięknych i poświęconego reinterpretacji historycznej i kulturowej kondycji Dolnego Śląska przy pomocy współczesnych środków artystycznych.
Powtarzający się motyw szat liturgicznych oraz źródło inspiracji wskazane przez artystę naprowadzają na interpretację związaną z symboliką sakralną, metafizyką, duchowością, a także problemem przemijania, przeszłości, unicestwienia. Warstwę znaczeniową dzieł pogłębiają tropy zawarte w tytułach, nawiązujące m.in. do łacińskiego tekstu mszy świętej oraz młodopolskiej poezji.
Karolina Dzimira-Zarzycka