Simon Janek

Simon Janek

Janek Simon ur. w 1977 roku w Krakowie. W latach 1996-2001 studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim, w Instytucie Psychologii oraz Instytucie Socjologii. Działalność twórczą zainicjował około roku 2001 jako VJ Jansi. Współpracował z grupą „Commbo” oraz fundacją „36,6”, tworzył wizualizacje video w klubach muzycznych. W 2007 roku otrzymał Nagrodę Deutsche Banku „Spojrzenia” dla najbardziej obiecującego twórcy poniżej 35. roku życia.

Simon w swojej pracy inspiruje się głównie teoriami oraz modelami naukowymi, a także zmieniającymi się, łącznie z postępem technologicznym, dziedzinami, takimi jak geografia czy ekonomia. Jego prace zazwyczaj oparte są o wzory matematyczne, bądź dane statystyczne. Są to eksperymenty mające w sobie pewną dozę anarchizmu, ukazują zderzenie czy też konflikt teorii naukowych ze światem rzeczywistym. Artysta większość swoich skomplikowanych technicznie prac wykonuje samodzielnie. Poszukuje w ten sposób alternatywy względem świata zdominowanego przez konsumpcjonizm i produkcję masową. Simon organizuje również akcje artystyczne angażujące innych artystów, także spoza Europy, co ma podważać tradycyjny układ sił w świecie sztuki – eurocentrycznym czy szerzej – Zachodnim.

W 2002 roku zadebiutował jako artysta na festiwalu „Novart.pl” w Krakowie z pracą „Carpet Invaders”. Była to prosta gra komputerowa, której planszę stanowił wyświetlany na podłodze przez rzutnik obraz dywanu. Widzowie byli zaangażowani w ruchy wykonywane w grze. W 2003 roku stworzył film „Odlot”, w którym, niczym rakiety, odlatują kolejne wieże kościołów Krakowa. Obie te prace łączy charakterystyczny dla Simona nastrój lęku przed zbliżającą się katastrofą, a także motyw ucieczki. W projekcie „Smród” z 2006 roku, prezentowanym na wystawie „Bad News” w Galerii „Kronika” w Bytomiu, artysta wypełnia salę zapachem spalenizny, który może kojarzyć się z pozstałościami po niedawnym wybuchu. Simon wpisuje się również w trend artystycznego recyclingu, czego dowodem jest wystawa „Krakowiacy lubią czystość” zorganizowana w warszawskiej „Zachęcie” w 2005 roku. Wszystkie instalacje prezentowane na wystawie zostały bowiem wykonane z aluminiowych puszek, plastikowych butelek po napojach, środkach czystości, czy opakowań po kosmetykach. Projekt odnosił się do okresu wczesnego kapitalizmu lat 90. w Polsce oraz pozornego luksusu związanego z produktami pochodzącymi z Zachodu. W 2007 roku, zaproszony na konkurs „Spojrzenia”, zaprezentował „Chleby krakowskie” - bochenki chleba przytwierdzone do małych robotów przypominających pająki, a także instalację „Robot VJ” składającą się z wyświetlacza i miksera video, który bez ustanku miksował 1. oraz 2. kanał TVP. W 2008 roku natomiast, podczas wystawy „Fuga” zamienił przestrzeń Galerii Arsenał w Białymstoku w centrum zarządzania korporacją, której głównym zadaniem jest kreowanie potrzeb mas ludzkich oraz ich zaspokajanie poprzez wytwarzanie coraz to bardziej absurdalnych produktów. W instalację wplecione zostały cytaty z filmów Alejandro Jodorowsky'ego dotyczące niektórych produktów. Z pozoru oderwana od rzeczywistości przestrzeń wystawy była trawestacją realiów współczesnego świata zdominowanego przez reklamę oraz wszechwładną konsumpcję.

Michał Arkadiusz Krakowiak

Ważniejsze wystawy indywidualne:

2015
Brussels Research Yoga, SUPERDEALS, Bruksela;
Ludzie z głowami psów, Raster, Warszawa;

2014
Podróże na Wschód i Południe, BWA Wrocław, Wrocław;
Janek Was Not Here, Clark House, Mumbaj;

2011
Budżet państwa na rok 2010, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot;
Produkcja Rzeczy w Domu, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa;
ARD + ZDF + RTL, Sox Berlin, Berlin;

2010
Morze, Raster, Warszawa;
Arnolfini, Bristol;
Four pata-economic undertakings, Bęc Zmiana, Warszawa;
Polska misja w Auroville, w ramach Scenariusze dla Europy: Scenariusz 1, Galerie für Zeitgenössische Kunst, Leipzig; (z Danielem Rumiancewem)

2009
Tristes Tropiques, Platan Gallery, Budapest;
A short survey of Lotto systems, Fundacja Bec Zmiana, Warszawa;

2008
Remix, Raster, Warszawa; (z Vladem Nanca)
Fuga, Galeria Arsenał, Białystok;
The Dock, Carrick-On-Shannon;

2007
Vortex, Galeria Witryna, Warszawa;
Gradient, Bunkier Sztuki, Kraków;

2006
Polski rok na Madagaskarze, Galeria Atlas Sztuki, Lódź;
Fire in a Firebrigade Headquaters, CSW Zamek Ujazdowski, Warsaw;

2005
No football, ON Gallery, Poznań;
Oldest Fire In Poland + Home Made Electronic Watch, Hit Gallery, Bratislava;
Cracovians like it clean, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa;

2004
2020 home gallery, Bucarest ;
A Walk in Army Training Grounds, Goethe Institut, Kraków;

2003
Departure, Potocka Gallery, Kraków;
Gry i zabawy, Galeria Arsenał, Białystok.

Ważniejsze wystawy zbiorowe:

2015
[A]symetrie. Sztuka współczesna w kontekście muzeum, Muzeum Lubelskie, Lublin;
We are not your Native Informants!, Clark House, Mumbaj;
Bunting, Clark House, Mumbaj;
Ruchome obrazy, BWA Wrocław, Wrocław;
We rather look back to futures past, Lajevardi Collection, Teheran;
An Earthquake at the Racetracks, Museo de la Ciudad, Santiago de Querétaro;

2014
Pieśń z Aluminium, Raster, Warszawa;
Co widać. Polska sztuka dzisiaj, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie;
Architektura cienia. Szalety i bazary, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie;
Rozłączenia (Ruptures and convergences), Kuad Gallery, Stambuł;

2013
Na zachętę do muzeum, MS1, Łódź;
Dzień jest za krótki. Kilka opowieści autobiograficznych, Muzeum Współczesne, Wrocław;
Splendor tkaniny, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa;

2012
Niewczesne Historie, Muzeum Sztuki, Lódź;
Dla Was, Muzeum Sztuki, Lódź;
Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, Muzeum Sztuki ms², Łódź;

2011
Revolving Dysfunction, Artisterium 2011, Europe House, Tibilisi;
For Kids And Adults, Galeria Awangarda, Wrocław;
Nie Na Miejscu, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa;

2010
Porażka w sztuce, Galeria EMDES, Wrocław;
Ostatni Film, Raster, Warszawa;
Przemieszczenia. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku, ms2 Łódź;

2009
Craftivism, Arnolfini, Bristol;
Kolekcja Bunkra Sztuki, Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wielkopolski;
Power Games - Contemporary Art from Poland, Haifa Museum of Art, Haifa;

2008
Kolekcja Bunkra Sztuki, Kulczyk Foundation, Galeria Stary Browar, Poznań;
Aurora. Beetween Night And Day, Galeria Awangarda, Wrocław;
Blankly, Perfect Summer, VertexList, New York;
The Impossible Collection, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk;

2007
Eccentric Paths, Museu Colecção Berardo, Lisbon;
Slash Fiction, Gasworks, London;
Poisoned Source, The Exhibition Hall Arsenals;

2006
Forbidden Games, Center for Digital Arts, Holon;
Villa Warszawa, Raster Gallery, Warszawa;

2005
Beauty Free Shop, Umelec, Prague;
2th International Biennale of Contemporary Art, Prague;
Boys, Galeria Bunkier Sztuki, Kraków;
Beauty or painterly effects, BWA Awangarda , Wrocław; BWA, Zielona Góra;
I Click Therefore I am, M'Ars Gallery, Moscow;

2004
Health and Safety, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk;
Meeting Point Festival, Bytom;
Game Scenes, Yerba Buena Centre for Arts, San Francisco;

2003
Media Art Biennale WRO - Internet Works Show, Wrocław;
Anatomy of Moments, Grafikens Hus, Marienfred;

2002
Novart.pl, Kraków.

Dzieła artysty