Oj

Oj

akryl, płótno, 3 obrazy: 13 x 18 cm, 40 x 30 cm, 41 x 30,5 cm
nr inw. DTZSP/245/1-3; zakup 2008

Seria trzech obrazów w identycznej technice (akryl na płótnie), współtworzących w kontekście całej twórczości artystki spójną całość – mimo różnych formatów, tonacji kolorystycznych oraz, pozornie, tematów. Najmniejszy, utrzymany w skali szarości (tło jasne, szaro-bladoróżowe), przedstawia półnagą kobiecą postać, siedzącą z załamanymi rękami i ciemną plamą na ramieniu oraz plamą sugerującą siniec pod okiem. Poza oraz wykrzywione grymasem usta wskazują na cierpienie i ból. Oglądający obraz widz może się domyślać kontekstu sytuacji i niejako „historii choroby” w relacji podrzędności kobiety i przemocy w tym pozbawionym normalnych uczuć, traktowanym przedmiotowo schemacie związku. Drugi – owalny – obraz przedstawia na różowym tle różową męską sylwetkę w radosnym skoku, z ramionami podniesionymi w geście tryumfu. Ciemniejsza różowa plama między nogami postaci sugeruje męskie genitalia. Postać ma głowę goryla, szczerzącego groźnie pysk, jakby w okrzyku zwycięstwa. Poza i podkreślone przez artystkę atrybuty uwydatniają samcze samozadowolenie, manifestację „męskiej siły” skojarzonej z zaspokojeniem popędów lub chęcią ich zaspokojenia. Trzeci obraz w cyklu koresponduje z dwoma poprzednimi, jest jednak wyraźnie odmienny. Na jednolitym czarnym tle przedstawia wyłaniające się u dołu szare, drapieżne zwierzę, które szczerzy pysk, ukazując kły w pozie do ataku (lub obrony), ma wyciągnięte pazury. Jest uosobieniem instynktu, jednocześnie agresji i odwagi, siły i strachu, w kontekście cyklu w charakterystyczny dla artystki sposób odnosząc równocześnie do tego, co w ludzkich relacjach jest emocjonalne oraz pierwotne.

Krzysztof Dobrowolski

Dzieła artysty

Powiązane

Tożsamość
  • 01.02.2007 - Wystawy
  • Tożsamość
  • Druga prezentacja stale powiększanej kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych

    14.02—15.04.2007
Afekt (tekst ERT)
Wrocław konkretny
  • 13.10.2017 - Wystawy
  • Wrocław konkretny
  • Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych

    27.10.2017–26.03.2018