Rower Malewicza
asamblaż: rower 90 x 140 x 60 cm,
forma z cementu 73 x 70 x 10 cm, akryl, drewno
nr inw. DTZSP/36; zakup 2005
Złodzieje rowerów z 2003 roku tytułem nawiązują do filmu Vittorio de Sica z okresu włoskiego neorealizmu. Instalacja składa się z fotografii przypiętego do balustrady koła rowerowego i podwieszonego nad podłogą, pokrytego białym pierzem roweru, któremu brakuje przedniego koła. Drugi z obiektów nawiązuje do postaci Kazimierza Malewicza (Rower Malewicza, 2003). W przedniej części roweru autor umieścił czarny kwadrat z zatopionym w jego materii kołem, którego ślad jest widoczny jednie przez wystające szprychy. Suprematyzm Malewicza miał na celu wyzwolenie w sztukach plastycznych czystego odczucia i uwolnienia ich od balastu przedmiotowości. W takim zestawieniu obie prace nabierają lekko żartobliwego wyrazu.