Rekonstrukcja

Rekonstrukcja

makieta: tworzywa sztuczne; gablota: podstawa 60 × 60 cm, klosz z pleksi 36 x 61 x 61 cm;
3 reprodukcje fotografii archiwalnych, druk cyfrowy, 30 x 40 cm każda, plansza z tekstem, druk cyfrowy 40 x 30 cm
nr inw. DTZSP/947/1–5; zakup 2011

Praca Rekonstrukcja z cyklu Niemcy już przyszli odwołuje się do historii i powojennej tożsamości
Wrocławia. W 1896 roku w Breslau nastąpiło odsłonięcie pomnika Wilhelma I (króla Prus, cesarza Niemiec) autorstwa Friedricha Ludwiga von Hohenzollerna. Monument zlokalizowany u zbiegu ulic Schweinitzerstrasse (dzisiejsza ul. Świdnicka) i Schweinitzer Stadtgraben (dzisiejsza ul. Podwale) jako jeden z nielicznych przetrwał w nienaruszonym stanie szturm Armii Czerwonej w 1945 roku. Jednak tuż po zakończeniu wojny został zlikwidowany przez polskich komunistów w ramach wymazywania śladów kultury niemieckiej na tzw. Ziemiach Odzyskanych. Konną rzeźbę Cesarza strącono z postumentu przy użyciu łańcuchów i przetopiono, resztę pomnika wysadzono w powietrze. Przez jakiś czas puste miejsce wypełniał duży kwiatowy klomb, przedstawiający herb miasta. W 2007 postawiono w tym miejscu na wysokim cokole pomnik konny Bolesława Chrobrego, nawiązujący do piastowskiej przeszłości Wrocławia. Praca Jerzego Kosałki przedstawia Niemców likwidujących pomnik Chrobrego w taki sam sposób, w jaki Polacy usunęli niegdyś monument upamiętniający Wilhelma I. Hipotetyczna sytuacja, w której Niemcy już przyszli, po to by zdobyć na nowo Wrocław, przejąć polskie symbole i przywrócić własne, jest tematem również innych prac tego cyklu, w tym makiety przedstawiającej niemieckie wojska oblegające wybudowaną po II wojnie światowej iglicę – symbol powojennego, polskiego Wrocławia – która swą wysokością miała przewyższyć kopułę Hali Stulecia Maxa Berga.

Patrycja Sikora

Dzieła artysty