Sędzia boczny
wideodokumentacja performansu: kolor, dźwięk,
6 min 16 s; kamera: Anna Syczewska; produkcja:
BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej; ed. 1/2 + AP
nr inw. DTZSP/901; zakup 2010
W filmie Sędzia boczny ubrany w strój sędziego Arti Grabowski daje znak do rozpoczęcia walki. W tle rozlega się głośny dźwięk pracujących maszyn. W kadrze widać stopniowo skręcający się sznur, a po chwili zbliżające się do siebie dwie włączone betoniarki z łopatami wystającymi z bębnów. Ruch betoniarek powoduje ciągłe skręcanie się sznura i przyciąganie maszyn, aż do momentu, w którym styliska łopat stykają się i zahaczają o siebie. Tym samym rozpoczyna się ślepa, gwałtowna „walka”. Absurdalny pojedynek sędziowany przez artystę dobiega końca, kiedy obie betoniarki się przewracają. Jednym z możliwych, choć na pewno nie jedynym, kluczem do odczytania sensu tej akcji jest odwołanie do roli artysty rozstrzygającego w kwestiach, na które tylko pozornie ma wpływ.
Patrycja Sikora