Nieuzasadniona przemoc

Nieuzasadniona przemoc

malarstwo; papier, płyta pilśniowa; akwarela; 92,5 x 122,5 x 3,5 cm (w ramie)
nr inw. DTZSP/701, zakup 2015

Na powstały w 2014 roku cykl pięciu prac Wojciecha Pukocza składają się akwarele na papierze: Nieuzasadniona przemoc, Trofeum, Trofeum drugie, Sponsored by oraz Bez tytułu. Wszystkie akwarele wyobrażają postaci ludzkie o różnych zwierzęcych łbach. Sylwetki są centralnie usytuowane, przedstawione dość szczegółowo, w żywych barwach. Mimo scen przemocy (sugerowanych już przez niektóre tytuły), zwraca uwagę ich statyczne ukazanie, jakby zatrzymane w kadrze. Bohaterowie prac nie są osadzeni w żadnej konkretnej przestrzeni, jedyne tło stanowi podłoże malarskie, czyli lekko pożółkły papier.  Każda kartka została częściowo zgnieciona i naddarta, co niekiedy zaburza czytelność namalowanych wizerunków.

Nieuzasadniona przemoc przedstawia dwie postaci z łbami owiec – białą i ciemnoszarą. Pierwsza z nich ubrana jest w niebieski dwuczęściowy dres z trzema białymi paskami na nogawce; druga ma na sobie czarne spodnie i niebieską koszulkę. Postać z szarym łbem jest nienaturalnie wygięta, prawdopodobnie przytrzymywana za szyję przez drugiego bohatera – ten fragment został przez autora zmięty, co utrudnia dokładny ogląd. Zwracają uwagę bezwładnie wiszące ręce napastowanej postaci oraz wygięte stopy, a także beznamiętny wzrok napastnika.

Bez tytułu wyobraża dwie pary naprzeciwko siebie – każda z nich składa się z jednej lekko pochylonej, stojącej postaci oraz drugiej, siedzącej jej na plecach. Po lewej stronie widoczna jest sylwetka w różowych spodniach z trzema paskami na nogawce, brązowej bluzie oraz o niebieskim pysku zwierzęcia, którego nie można rozpoznać przez zagniecenia górnej partii kartki. Na jej ramionach siedzi postać o łbie jelenia, ubrana w pomarańczowe spodnie i czerwoną koszulkę. Po prawej stronie usytuowano podobną parę: na dole bohater z szarobłękitnym łbem barana, w brązowych spodniach i turkusowej bluzie, a na górze – z łbem jelenia o zielonych rogach, w pomarańczowych spodniach dresowych i zielonej bluzie.

Trofeum ukazuje dwa stojące obok siebie osobniki o białych owczych łbach, ubrane w niebieski niebieskie dresy. Podtrzymują rozciągniętą między nimi, mniejszą (jakby dziecięcą, dziewczęcą) postać, ubraną całą na różowo. Jej łeb białego królika zwisa bezwładnie. Osoba po lewej stronie trzyma ją pod kolanami, a ta po prawej ciągnie za ręce. Kartka zmięta jest najmocniej w lewym dolnym rogu, ale diagonalna linia zgniecenia przechodzi przez całą akwarelę, zniekształcając lekko nogi postaci po lewej stronie oraz tułów podtrzymywanej osoby.

Trofeum drugie przedstawia podobną scenę. Po lewej stronie ukazano postać z łbem byka, ubraną w ciemne spodnie i niebieską koszulkę. Przytrzymuje ona na rękach bezwładnie zwieszającą się osobę o świńskim łbie, w różowej bluzie i żółtoszarych spodniach. Człowiek-byk trzyma ją lewą ręką pod kolanami, a prawą – za lewą dłoń. Naprzeciwko stoi druga para: człowiek-koń w niebieskiej koszulce i brązowych spodniach ciągnący w górę za nogi postać z łbem jelenia, ubraną w ciemnozielone spodnie i zielonożółtą bluzę. Jej głowa, kark i ręce leżą u stóp dręczyciela. Obie pary zostały usytuowane symetrycznie naprzeciw siebie, ale rozdziela je rozerwany fragment kartki (u góry) oraz pionowe zagniecenie (poniżej).

Sponsored by ukazuje dwie postaci: po lewej stronie z głową byka, a po prawej jelenia o niebieskich rogach. Kucający człowiek-byk ma na sobie granatowoszary dres z trzema białymi paskami na rękawie i nogawce. Widać tylko jego prawą dłoń, lekko uniesioną. Człowiek-jeleń siedzi na ziemi, ubrany w dwuczęściowy różowy dres z trzema niebieskimi paskami w analogicznych miejscach. Lewą nogę ma zgiętą pod kątem prostym, a prawą wyprostowaną, trafiającą w dłoń towarzysza. Zarówno ten gest, jak i wyciągnięte w przód obie ręce i rozchylony pysk sugerują, że postać ta stara się obronić przed człowiekiem-bykiem. Większa część powierzchni kartki jest zagnieciona, ale dość lekko.

Karolina Dzimira

Dzieła artysty

Powiązane

Nieuzasadniona przemoc i inne przypadłości współczesnego świata