Zapis - Liber Manu Scriptus - Praeceptum Medici z cyklu Archeo
asamblaż; papier, klej polimerowy, długopis, tusz, tkanina, sznurek; wym. 70 x 100 x 4 cm
nr inw. DTZSP/818, zakup 2018
Praca Marka Kuliga Zapis – Liber Manu Scriptus – Praeceptum Medici z 2011 roku należy do cyklu Archeo. Kompozycja zamknięta w gablocie składa się z plików poskładanych kartek – być może recept lub innych zapisków medycznych, jak wskazywałby tytuł dzieła – ułożonych jedna przy drugiej w czterech rzędach. Lekko pomięte i zdradzające ślady wcześniejszego zginania papierowe pakiety tworzą nieregularną fakturę. Przestrzenności dodają pracy podłużne etykietki zawieszone na jutowych sznurkach, oznaczone nieczytelnymi podpisami. Pierwotnie biały papier pokrywają odręczne rysunki i notatki, których nie da się rozszyfrować, plamy atramentu i rozmazanego tuszu. Brązowawe i szarawe zabarwienie niektórych kartek nadaje im wygląd starych dokumentów, wiekowych artefaktów, odnalezionych po latach.
Jak w „Formacie” (2011) stwierdza Andrzej Jarosz, artysta „najpierw przygotowuje zbitki barwionego, przewiązanego w małe pakiety papieru, z którego później tworzy niewielkie trzy-czteroelementowe układy […]. Potem eksponuje je w wieszanych na ścianach gablotach, które konstruuje własnoręcznie, »ramując« płaszczyznę tak, by w zamkniętej za szkłem przestrzeni domyślnie »na zawsze« zachowały się pieczołowicie ukształtowane brykiety barwionej tektury. Związane sznurkami i drutem »paczuszki« oznaczane są niekiedy podłużnymi fiszkami, na których widoczne są linie tekstu-nie-tekstu z charakterystyczną sygnaturą artysty”.
„Nie wiadomo, jak się mają etykietki do zawartości dziwnych »paczuszek« w tajemniczych asamblażach Marka Kuliga. W gablocie Zapis – Liber Manu Scriptus – Praecetum Medici zagadkowe pakieciki uszeregowane są w logiczne ciągi, jedne nad drugimi, a niektóre z nich mają przymocowane sznureczkami fiszki” – dodaje Anna Markowska w słowniku Sztuka podręczna Wrocławia. Od rzeczy do wydarzenia (2018).
Dzieło Marka Kuliga prezentowane było m.in. na wystawie zbiorowej „Wymazywanie. Ćwiczenia z pamięci” w BWA Studio we Wrocławiu (2012), wystawie indywidualnej „Archeo” w Galerii Kuźniczej we Wrocławiu (2015) oraz wystawie dzieł z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych zatytułowanej „Ucieleśnione” w Muzeum Współczesnym Wrocław (2018).
Karolina Dzimira-Zarzycka