Afekt

Afekt

dwie formy, stal spawana, rdzewiona (proces rdzewienia zatrzymany przez naniesienie na wierzchnią warstwę blachy żywicy epoksydowej), wymiary: ok. 120 × 70 × 100 cm
zakup – 2023

Praca Anny Bujak Afekt (2014) składa się z dwóch form rzeźbiarskich, które przypominają sarny lub jelenie, ale pozbawione głowy. Lekkie wygięcie tułowia i szyi oraz rozstawienie nóg oddają naturalny ruch zwierząt – zdaje się, że przystanęły tylko na chwilę, oczekując czegoś w napięciu. Artystka działa na granicy figuracji i abstrakcji. Sylwetki zwierząt są rozpoznawalne, ale równocześnie bryły zostały ujęte w sposób syntetyczny i zgeometryzowany. Rzeźby wykonane są ze spawanej stali, z widocznymi miejscami łączenia fragmentów. Pokryta rdzą stal ma lekko połyskliwą, wypolerowaną powierzchnię. Ucięte szyje pozostały niezasklepione, a w miejscu głów zieją ciemne dziury, co nadaje rzeźbom niepokojący charakter.

Pokrewny motyw pojawił się już w pracy dyplomowej Anny Bujak, zatytułowanej Stado (2011) i zrealizowanej pod kierunkiem Christosa Mandziosa na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. „Zwierzę w moich pracach nie ma określonego gatunku. Czasem przybiera formę łagodną i bezbronną, czasem agresywną. Zabiegiem mającym na celu ukrycie tożsamości i kondycji zwierzęcia było usunięcie głowy” – wyjaśniała artystka.

Stado prezentowane było w 2014 roku na placu Nowy Targ we Wrocławiu w ramach pierwszej edycji projektu „Młoda rzeźba w przestrzeni miejskiej”. Rozwijając ten motyw, Anna Bujak pokazała podobne rzeźby m.in. na wystawach indywidualnych „Afekt” w Galerii BWA – Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim (2014), „Nie mów nikomu” w Galerii Winda w Kielcach (2014) oraz „Banalność zła” w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu (2015).


Karolina Dzimira-Zarzycka (2023)

Powiązane

Afekt (tekst ERT)