Bez tytułu
gwasz na papierze; wymiary: 52 × 73,5 cm;
nr inw. DTZSP/972, zakup 2021
Kompozycja Andrzeja Klimczaka-Dobrzanieckiego Bez tytułu podzielona jest na cztery prostokątne pola. Całość utrzymana jest w stonowanej kolorystyce, w której przeważa beż i błękit. We wszystkich polach znajdują się geometryczne formy przypominające kształtem lekko obłe piramidy lub stożkowate wieże, pokryte dość regularnym wątkiem muru. Nad nimi wznoszą się pionowe elipsy, gęsto pocięte czarnymi, poziomymi kreskami.
W największej, centralnej części na ciemnobeżowym tle mieszczą się dwie stożkowate budowle (żółtawa i beżowa), nad nimi usytuowana jest zaś ciemnopomarańczowa elipsa. Panel po prawej stronie podzielony został w połowie na dwa mniejsze pola. Na dole widoczna jest analogiczna beżowa piramida i czerwona elipsa. Na górze szarawa piramida jako jedyna „wyrasta” z bocznej, lewej krawędzi, zwrócona czubkiem w prawą stronę. Pole po lewej stronie wyróżnia się ciemniejszymi barwami. Czarną piramidę i niebieską elipsę otacza granatowe tło, na którym widać niewyraźne symbole.
„Utrzymane w naturalnych cynobrach, ochrach i błękitach prace odzwierciedlają równocześnie kosmogoniczne dociekania, towarzyszące człowiekowi od zarania dziejów, jak i (być może stojący z nimi w pewnej sprzeczności) imperatyw pozostawienia po sobie namacalnego, fizycznego śladu” – pisał o tym cyklu gwaszy Kuba Żary w katalogu wystawy „Co po / Po co. Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych” (Muzeum Współczesne Wrocław, 2021/2022).
Karolina Dzimira-Zarzycka
Dzieła artysty
Powiązane
- 28.09.2021 - Aktualności
- Co po / Po co
- Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych
1.10.2021–27.12.2021
- 25.09.2022 - Aktualności
- DEPENDENCJE
- Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych
13.10–14.11.2022