Bez tytułu

Bez tytułu

gwasz na papierze; wymiary: 61 × 90 cm;
nr inw. DTZSP/973, zakup 2021

Kompozycja Andrzeja Klimczaka-Dobrzanieckiego Bez tytułu została podzielona pionowo na trzy strefy i utrzymana w stonowanej kolorystyce, w której dominują pastelowe, przytłumione odcienie brązu. Jednolite tło – po lewej jaśniejsze, po prawej ciemniejsze – wypełniają białe, czarne i niebieskie linearne symbole przypominające litery alfabetu greckiego.

W centralnym, największym polu przedstawiony został w uproszczony sposób portyk starożytnej świątyni: z czterema kolumnami na krepidomie (kamiennej podstawie o trzech stopniach), trójkątnym frontonem i niebieskim tympanonem. Z frontonu wyrastają podłużne formy o obłych kształtach. W polu po prawej stronie widoczna jest wysoka piramida zwieńczona analogicznymi elementami.

„Utrzymane w naturalnych cynobrach, ochrach i błękitach prace odzwierciedlają równocześnie kosmogoniczne dociekania, towarzyszące człowiekowi od zarania dziejów, jak i (być może stojący z nimi w pewnej sprzeczności) imperatyw pozostawienia po sobie namacalnego, fizycznego śladu” – pisał o tym cyklu gwaszy Kuba Żary w katalogu wystawy „Co po / Po co. Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych” (Muzeum Współczesne Wrocław, 2021/2022).

Karolina Dzimira-Zarzycka

Dzieła artysty

Powiązane

DEPENDENCJE
  • 25.09.2022 - Aktualności
  • DEPENDENCJE
  • Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych
    13.10–14.11.2022
Sygnał / Sygnal
  • 01.12.2005 - Wystawy
  • Sygnał / Sygnal
  • Wystawa prac zakupionych do kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w roku 2005

    8.12.2005—4.01.2006