Bez tytułu
gwasz na papierze; wymiary: 61 × 90 cm;
nr inw. DTZSP/973, zakup 2021
Kompozycja Andrzeja Klimczaka-Dobrzanieckiego Bez tytułu została podzielona pionowo na trzy strefy i utrzymana w stonowanej kolorystyce, w której dominują pastelowe, przytłumione odcienie brązu. Jednolite tło – po lewej jaśniejsze, po prawej ciemniejsze – wypełniają białe, czarne i niebieskie linearne symbole przypominające litery alfabetu greckiego.
W centralnym, największym polu przedstawiony został w uproszczony sposób portyk starożytnej świątyni: z czterema kolumnami na krepidomie (kamiennej podstawie o trzech stopniach), trójkątnym frontonem i niebieskim tympanonem. Z frontonu wyrastają podłużne formy o obłych kształtach. W polu po prawej stronie widoczna jest wysoka piramida zwieńczona analogicznymi elementami.
„Utrzymane w naturalnych cynobrach, ochrach i błękitach prace odzwierciedlają równocześnie kosmogoniczne dociekania, towarzyszące człowiekowi od zarania dziejów, jak i (być może stojący z nimi w pewnej sprzeczności) imperatyw pozostawienia po sobie namacalnego, fizycznego śladu” – pisał o tym cyklu gwaszy Kuba Żary w katalogu wystawy „Co po / Po co. Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych” (Muzeum Współczesne Wrocław, 2021/2022).
Karolina Dzimira-Zarzycka
Dzieła artysty
Powiązane
- 25.09.2022 - Aktualności
- DEPENDENCJE
- Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych
13.10–14.11.2022
- 13.01.2016 - Aktualności
- Kolekcja na Dworcu / Trzecia strona niewinności. Instalacje
- 23.01 — 20.02.2016
- 01.12.2005 - Wystawy
- Sygnał / Sygnal
- Wystawa prac zakupionych do kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w roku 2005
8.12.2005—4.01.2006