Libardoni Vinicius
Vinicius Libardoni (ur. 1987) – brazylijsko-włoski architekt i grafik. W 2012 roku ukończył studia z zakresu architektury i urbanistyki (Universidade Federal de Santa Catarina, Brazylia). W 2019 roku obronił dyplom z grafiki na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (promotorka: Agata Gertchen).
Za dyplomowy cykl grafik Expired Futures artysta otrzymał w 2019 roku nagrodę jury w konkursie na Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu („Sztuka Przejścia ’19”) oraz nagrodę prezydenta miasta Gdyni w ogólnopolskim konkursie na Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych. Poszczególne prace z serii były wyróżniane m.in. na Bienal Oswaldo Goeldi w Brazylii (złota nagroda za Dissolving Boundaries w kategorii grafika, 2020) oraz w konkursie International Print Award Carmen Arozena (pierwsza nagroda za The End of the Line, 2019).
Wybrane grafiki pokazywano również na szeregu polskich i zagranicznych wystaw, m.in. „Polskie echo z VIII Międzynarodowego Triennale Grafiki w Sofii w 2019 roku” w Instytucie Polskim w Sofii (2020), „Mini Maxi Print Berlin” w Galleri Heinke Arndt DK w Berlinie (2019/2020) czy „Zasoby naturalne. Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych” w Muzeum Współczesnym Wrocław (2020).
W cyklu Expired Futures artysta połączył podwójny warsztat: architekta i grafika. Motywem przewodnim są porzucone, opuszczone, zapomniane wrocławskie budowle, ślad minionej świetności w rozpadającym się – i to dosłownie – świecie. Apokaliptyczne skojarzenia potęguje dojmująca pustka i bezdenne otchłanie otwierające się pod budynkami. Wizja Libardoniego przywodzi nieco na myśl XVIII-wieczną twórczość Piranesiego: fantazje architektoniczne z nieistniejącymi miejskimi strukturami oraz grafiki ukazujące potęgę starożytnego Rzymu przeradzającą się w ruinę. Tam jednak zwycięża natura, roślinność zarasta zabytki, a między nimi przechadzają się ludzie – tutaj brak jakichkolwiek śladów życia.
W zbiorach Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych znajduje się sześć prac należących do cyklu Expired Futures: The End of the Line, Dissolving Boundaries, Derelict, Deadly Repetition, Out of Context oraz Four Walls.
Karolina Dzimira-Zarzycka